Selasa, 22 September 2015

It's all about life

Menjelang akhir akhir semester nie, aku dapat rasakan tahap kemalasan aku tak dapat dibendung. never study for the test, midterm and so on . assignment tomorrow due date hari ni baru terhegeh hegeh nak siapkan. tapi aku rasa peangai tu daripada semester 1 tau. sekarang dah semester 8 and  until now I never believe that I'm still standing here and wait for my graduation day ! lol actually I got my last semester which is practical time . Dah ready ke ? sedang kan selama ni kerja part time pun kena maki dah menangis hahaha (but at least I worked almost 3 weeks okay) banyak plan for practical , macam macam tapi tu lah masih lagi mencari kekuatan dan lain lain. Life full of surprise tau (in my life lah) Idk why 2015 I think the best ever year for me compare to another past year since I finish my secondary school. untuk yang masih bersama sehingga sekarang terima kasih banyak banyak. No words can describe how much it means to me. semua orang inginkan perubahan dalam hidup bukan ? same goes to me, banyak benda yang aku suka buat tapi tak dapat buat sekarang sebab banyak hal mejadi penghalang (especially in money matters =.=") haha semua orang go through that thing right? students finalcial life now, hanya tuhan yang tahu. tak boleh membazir sikit pun , kalau kau jenis suka makan for those who are plan nak masuk alam kolej atau university nie there are some tips about money I can share

  1. beli benda yang penting saja (contoh kalau ade duit , beli yg penting mcm ubat gigi apa semua tu utamakan dulu barang yang kau wajib guna dalam harian drpd membazir beli benda lain, privacy thing penting because takkan all the time nak kena minta minta org kan?) 
  2. Cuba tahan nafsu makan yg membuak buak (zaman student sekarang kan lepak kat hipster cafe lah apa lah sit for a few hours but a cup of coffee is RM35 very not make sense okay, so kurangkan makan tempat mahal mahal kalau mampu takpa) 
  3. bezakan mana keinginan dan keperluan (keinginan nak beli baju mahal, cantik versatil and so whatever tapi keprluan cukuplah sekdar dapat baju yg penting boleh pakai for your outfit everyday) 
  4. kurangkan shopping (this is more important for girls I think, yes because I'm a girl too so I know that feeling ! pantang nampak sale, pantang nampak kawan pakai baju cantik sikit semua nya pantang bab perempuan bershopping so here I give some advice bila mana kau ada duit yg ngam ngam utk makan harian kau, tolonglah tahan nafsu beli beli tu semua , ingat mak ayah kau yg kat kampung susah macam mana dorg nak cari duit dah cukup. tahan nafsu tu,lainlah kalau ada duit lebih beli pun beringatlah) 
  5. part time job (ni paling bagus kalau korg mampu buat, sebab tak semua org boleh handle time their properly. mana nak attend the class lagi, submit assignment lagi, having a presentation, group discussion semua tu dengan kerja lagi, rehat , tidur tapi ni je satu cara yang korg boleh guna kalau korg betul perlu kan duit) 
tu jelah yang aku boleh share tapi kalau mampu buat, buat kalau tak pandaipandai lah macam mana. bila dah akhir akhir semester nie kan, aku terbayang how I can bertahan selama 3 tahun kat Kuala Lumpur nie. macam tak percaya tauuu. banyak pengalaman sebenarnya boleh dapat. terutamannya kau belajar how to stand on your own feet when nobody there for you. tapi ingat lah bila mana kau rasa dah tak mampu nak buat, tak kuat, lemah, rasa give up kau cuma perlu ingat kau ada family. kalau aku, aku surely ingat IBU & ABAH. all words from them, a reminder that they remind me again and again even time we are oncall. kalau ibu salu cakap "BAIK BAIK, JANGAN GADUH GADUH DGN KAWAN KAT SANA, JGN TINGGAL SOLAT, JAGA DIRI, JANGAN BUAT ORG , BIAR ORG BUAT KITA, KITA JANGAN BALAS, JGN MENINGGI DIRI, JANGAN SOMBONG, CAKAP BAIK BAIK, LEMBUT LEMBUT, LAYAN ORANG BAIK BAIK, SABAR, SELALU BERSYUKUR WALAUPUN SIKIT" all this words are means baik baik for me. my favourite quote if I'm sad. kalau aku balik rumah tu pun I can talk sit for  a few hours with ibu just to tell everything what I've been through masa dia jauh dgn aku. aku ingat lagi masa kali pertama dalam hidup aku cerita and ngadu nanges nanges dekat ibu masa aku terluka sebab cinta. that's my first time haha (until now I can't believe it what I said ) aku cakap lah "Ibu, his lied to me" sambil menangis then ayat ibu yang paling paling aku ingat "INGAT, ORANG LAIN TAK BOLEH PERCAYA WALAUPUN KAWAN YANG TIDUR SEBANTAL, TAPI ORANG YANG PALING ADIK BOLEH PERCAYA CUMA IBU DGN ABAH" Ya Allah, that words sampai sekarang aku ingat, tu lah kali pertama ibu dengar aku nanges sebab cinta. hahah 
kelakar tapi tu lah kenangan. maybe kalau aku jadi ibu, apa yang aku buat agaknya utk make sure my daughter tak nangis lagi ya ? since that day, bila aku dah clash dgn dia, aku dah move on and find someone new ibu asik pesan "JANGAN BERHARAP SANGAT, NANTI SAKIT" aku tahu dia taknak dengar aku nanges lagi, taknak aku kecewa lagi. aku tahu sebab tu dia salu pesan. (omg terindu pulak cerita pasal ibu hmmm)  aku tahu korg pun rasa yang sama dgn apa aku rasa bila ada seorang ibu yang supportive. serius talk, my IBU the best listener in the world for me. aku jenis suka bercakap, mengadu atau apa apa jelah semuanya cerita pada ibu. sampai kan takde benda la yang aku tak cerita. tapi dia tetap dengar dengar lagi walaupun aku rasa dah berjuta kali aku cerita hehehe  tu lah ibu. A good bestfriend to her daughter. bersyukur sangat dapat iu mcm dia, dapat kenal perempuan sebaik dan sesempurna dia. sampaikan aku tak nampak kurangnya dia kat mata aku. aku berharap one day I can be like her exactly ! 
                                                           they are mine , only mine :) 

                                        for those who are still with me thank a lot babe :') 


                     aku janji semuanya takkan berubah walau macam mana keadaan sekalipun. 
                                                                                      :') 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan